Masse moro!!

Hola 🙂

I det siste har det skjedd mye gøy, både med familien og AFS. Det er ikke så lang tid igjen her nå (bare 5 uker!!) så jeg nyter tiden så godt jeg kan. Jeg har vært på stranda, gått tur i jungelen, vært i Santa Catalina, dratt til Bocas del Toro en gang til og vært en langhelg i Panama City 🙂 Jeg synes virkelig at det går bra å snakke spansk nå, selv om verstsøstera mi fortsatt erter meg litt for uttalen min noen ganger (mest på grunn av «r»-en min, som jeg glemmer å rulle sterkt på tunga noen ganger).

Så i mai måned arrangerte afs en tur til Boca Chica med oss utvekslingselever fra Bugaba, et nydelig område i stillehavet her i Chrirqui. Det var mest for oss utvekslingselever, men v-søsteren min og sønnen hennes, Felipe, ble også med, noe som var kjempehyggelig 🙂

Her er Felipe og en kokosnøtt vi fant på stranda som vi selvfølgelig åpnet og spiste 🙂

Jeg gikk også i mai en tur med vertsøsteren min og en venn av henne i «Parque Internacional de Amistad» (Vennskapets nasjonalpark) som er en nasjonalpark mellom Panama og Costa Rica. Vi gikk en dagstur fra fjell-landsbyen Cerro Punta ned til vakre Boquete, og det var superslitsomt men helt fantastisk. Veldig kult å gå tur i jungelen, selv om det ikke var med kule jungelklær og machete (og heldigvis ingen store edderkopper i sikte).

Vi dro med Lyly og afs til Santa Catalina i begynnelsen av juni, et nydelig område kjent i Panama for Isla Coiba og surfing. Det ble dessverre ikke noe surfing på oss, men sol og strand er likevel ikke noe å klage på 🙂

For en uke siden hadde vi en uke fri fra skolen, hvor noen av oss utvekslingelevene dro til Bocas del Toro en gang til, denne gangen arrangert av oss og ikke afs. Vi syntes det var så gøy første gang vi dro med afs at vi bestemte oss for å dra en gang til 🙂

Det var en helt fantastisk tur, vi dro tilbake til noen av de stedene vi allerede hadde besøkt og oppdaget noen nye. Høydepunktet var nok da vi leide sykler og syklet gjennom Bocas Town og utover Isla Colon, som var en helt nydelig tur. Alle leide seg hver sin sykkel men så leide vi også en tandem-sykkel som vi roterte på å bruke. Vi hadde det så utrolig gøy og selv om jeg har skrevet om dette før så er Bocas del Toro et helt fantastisk sted i Karibien som bare må oppleves!

Vi leide en båt en dag og dro for å snorkle og ut til noen av de fantastiske øyene vi har vært på før.

Vi var i Bocas i 5 dager til sammen, inkludert dagene vi kom og dro. Da jeg kom hjem til Bugaba etter 5 dager i paradis var jeg egentlig klar for å bare slappe av og ta det med ro resten av ferien, men sånn ble det ikke. Jeg kom hjem ved 4-tiden på ettermiddagen og samme natt tok jeg nattbussen til Panama City for å være der med v-søstra mi som hadde dratt dit noen dager før meg. I Panama City dro vi til Casco Viejo (Antiguo) som er en nydelig gammel-by lang kysten og til Causway Amador, som er en lang kyststripe det er populært å gå eller sykle langs, spesielt fint om kvelden når man kan se solnedgangen. Fra Causway kan man også se Puente de las Américas, en pen bro hvor alle båter som passerer kanalen må kjøre  under 🙂

I Panama City møtte jeg også noen av de andre utvekslingselevene jeg har blitt kjent med gjennom året. Med thailandske Book gikk jeg opp Cerro Ankon, en liten topp i Panama city som faktisk er merket nasjonalpark (fun-fact: Panama City er den eneste hovedstaden i verden som har jungel innenfor bygrensene) og med Sarah, Kathi og Rebecca fra Østerrike syklet jeg langs Cinta Costera i en firemanns-sykkel 🙂

Jeg har gjort utrolig mye gøy i det siste og jeg håper det blir mye gøy i vente den siste tiden også! Hasta luego 🙂

-Trude

5 kommentarer om “Masse moro!!

1. Wow. Dette oppholdet har jo snudd til å bli en laaang ferie 🙂
    Vi snakkes snart, og senest om 5 uker 🙂
    T

Liker

2. Unner deg dette året i Panama, Trude, skravle i veg på spansk, tren på r’en så snakkes vi senere i sommer. Klem fra Berit

3. Nyt den siste måneden, Trude! For noen fantastiske minner du samler opp og tar med videre 🙂
    Gleder oss til å høre om alt når du kommer hjem. Klem, Tina

Liker

4. vi (Håkon, Mari og Mormor) gleder oss til at du kommer hjem!!! Vi savner deg veldig mye. håper du har det fint de siste uken i Panama;-)

5. Hei Trude! Det har vert morro å lese bloggene dine . Du er ei glad jente , fått nye venner du har opplevd mye sammen med , opplevelser gamle tanter bare kan drømme om . Men du har imponert også , å bytte familie fordi du ville få max utav oppholdet og språket , syns jeg var voksent . Det var sikkert ikke en hyggelig avgjørelse å ta , men det ble bra for deg og det er flott . God tur hjem Trude og lykke til videre , skal bli hyggelig å treffe deg igjen . Reiseklem fra tante Randi Lisbet