Bocas Del Toro

Jeg har funnet Paradis! Eller i hvert fall så nærme som du kan komme 😀 Forrige uke arrangerte AFS en tur til Bocas del Toro, som er et ferieparadis nordvest i Panama, i Kariben. Det var en helt fantastisk tur, med nydelig natur, flotte streder, hyggelige mennesker og masse moro! Vi var 27 utvekslingsstudenter fra rundt om i Panama på denne turen, de fleste fra Tyskland eller Italia, men også Østerrike, Sveits, USA og Norge var representert 🙂

På tirsdag kveld møttes alle som skulle være med i huset til Lyly, siden hun arrangerte turen, og så sov vi der til omtrent kl.3 på natta onsdag morgen. Da måte vi stå opp, ordne oss og så hadde vi en ca. 4 timers lang busstur foran oss før vi ankom kysten. Herifra vi tok 2 båter til «Playa Estrella», som var en nydelig strand på Isla Colón, som er den største øya i Bocas. Her badet vi, spiste og koste oss i mange timer.

20151118_144409
Glade AFSere på vei til Bocas!
Det var litt dårlig vær på morningen, men utover dagen lysnet det opp!

På ettermiddagen tok vi båtene over til andre siden av øya, til Bocas Town. Dette er en liten by, med en del hoteller, restauranter, små butikker, cafeer og utleiebedrifter, så man kan se at øya for det meste drives av turister, men det er mange innfødte som bor her også.  Det er veldig koselig og Karibisk (hvis man kan si det?). Vi spiste ute denne kvelden, på en superkoselig karibisk restaurant som lå helt ute ved havet.

Bocas Town sett fra båten 🙂

På torsdag dro vil først til Isla Zapatilla og slappet av her halve dagen. Det var en «øde» øy med sandstrand langs hele øya og på et skilt leste vi at det også var et reir-sted for skilpadder om våren!

Senere tok vi turen til en liten restaurant som lå på et sted som het Cayo Coral. Her spiste vi, og så fikk vi utdelt snorkler og dykkemasker så vi kunne utforske havbunnen og dyrelivet litt nærmere.

Neste dag var vi egentlig bare på stranda hele dagen, først på Playa Bastimento, hvor det var helt nydelig og deretter tok vi båtene til en annen øy hvor vi måte krysse øya for å komme til stranda. Vi gikk gjennom jungelen og kom ut til en superfin strand på den andre siden. Hele denne dagen ble egentlig brukt på å sole seg, slappe av på stranda og slappe av i vannet og leke seg i bølgene. Dette var nok den beste dagen, for vi besøkte så fine steder og alle som var med på turen hadde blitt ordentlig godt kjent nå 🙂

Meg, Kathi fra Østerrike og Ronja fra Tyskland!
Flere av AFSerne 🙂
På vei til den siste stranda

På kvelden lot AFS-lederen vår oss gå ut til et «diskotek» like ved hotellet siden det var siste kvelden. Det var høy musikk med masse rytme og beat, diskolys og siden det lå ved havet var det også noen om hoppet uti vannet utover kvelden! Det var skikkelig gøy å se hvordan diskotekene var her, for det er egentlig akkurat sånn du ser det for deg at de gjør det i Kariben!

Så kom lørdagen, som var hjemreisedagen. Det var ikke noe gøy å pakke sakene sine og si hadet til Bocas, men vi hadde det også veldig hyggelig på bussturen hjem, og vi ble vel egentlig enige om at hit skal vi komme tilbake, uansett hva! J Det var et eventyr å få oppleve dette og med så mange kule og hyggelige folk som jeg ellers aldri hadde møtt hvis ikke jeg hadde kommet hit og jeg utrolig takknemlig for at jeg er så heldig som jeg er, som kan gjøre slike ting!