Ferias og whale-waching

Hallo igjen! Det er en liten stund siden jeg har skrevet noe og de beklager jeg, så her kommer en oppdatering om det mest spennende som har skjedd siden sist 🙂

På onsdag for 2 uker siden hadde vi ingen timer fordi alle elevene i 5.klasse forberedte seg til det som heter «Feria de Historia», som er en slags eksamen slik jeg har forstått det, eller i alle fall en del av eksamen. «Feria» tror jeg betyr marked, men på skolen var det mer en slags utstilling. Alle klassene på trinnet hadde fått utdelt en provins i Panama og så skulle de presentere denne provinsen. Det som var skikkelig kult er at de lagde små «ganchas» eller små trehytter av bambus helt fra grunnen av. Dette er en del av oppgaven, fordi de skal kunne bygge hytter slik som de lagde dem før i tiden. De pyntet og lagde mat fra den provinser vi hadde om også. Så på onsdagen så jeg hvordan «ganchasene» gikk fra ingenting til nesten helt ferdige, det var kjempekult! Jeg gjorde ikke så mye denne dagen, for det er mest vanlig at guttene bygger hyttene og at jentene pynter, og jentene kunne ikke starte å pynte før hyttene var ferdige.

20151014_130130
Slik så det ut da de starta
20151014_151153
Her er Edgar, som holder på å bygge en av ganchasene. Kniver og andre farlige gjenstander er egentlig ikke lov på skolen, men alle guttene gikk rundt med disse denne dagen 😛
20151014_133919
Her er Rosa, som jobber med å flette palmeblader 🙂

På torsdagen var selve Feria, men dessverre kunne jeg bare være der den første timen fordi jeg hadde en greie med AFS litt senere som jeg måtte dra på. Men av det jeg fikk se var det veldig kult, de legger masse arbeid inn i dette og resultatet var utrolig bra! Hyttene var kjempefine og flere av jentene hadde tatt på seg tradisjonelle drakter fra Panama og det var mat som ble solgt og det var også et hundeshow der (jeg vet ikke hvorfor) som man kunne se på. Jeg fikk også prøve den tradisjonelle drakten, noe som var kjempekult!

20151015_131629
En ferdig «gancha»
20151015_131424
Cristal fra klassen min og meg i tradisjonelle drakter
20151015_134021
Christel, ?, Jasmin og meg i tradisjonelle drakter

På fredag dro vi ganske tidlig fra skolen, men i stedet for å dra hjem dro vi til huset til Lyly (AFS-sjefen i La Concepción) fordi vi skulle sove der i natt, sammen med mange av de andre utvekslingselevene i La Concepción. Det er fordi at på lørdagen skulle vi dra fra La Concepción kl.5 for å dra og se på hvaler! For oss som bor ganske langt unna byen er det vanskelig å komme oss dit så tidlig på morgenen, så vi bare sov hos Lyly i stedet. Vi var 8 personer som sov der tror jeg, så noen delte senger og noen sov på luftmadrasser i stua. Det var veldig koselig for vi lagde pasta og salat til middag og på kvelden så spiste vi masse frukt og snacks som hadde kjøpt. 😀

Lørdag morgen var det opp kl.4 for å spise frokost, gjøre seg klar og pakke/rydde før vi dro. Vi kjørte buss i rundt 2/3 timer for å komme til kysten (vi kjørte sørover, til Stillehavet) og da vi kom fram begynte det selvfølgelig å regne. Det stoppet ikke å regne da vi satte oss i båtene og kjørte utover mot en øya som vi skulle vente på, så etter halvtime/time, da vi endelig kom frem, var alle så våte at det så ut som om alle hadde badet med klær på. Så da vi kom frem til øya gikk alle bare å la fra seg tingene side under et tre før vi løp ut i vannet igjen, og i vannet ble vi egentlig værende hele dagen.

Fra båten jeg satt i! Marianne og Lyly forrest, så kommer Jasmin, Paula og Luca fra Tyskland og på raden forran meg sitter Martina fra Italia, Franci fra Panama og Francesca fra Italia 🙂
Den andre båten 🙂

Øya vi «campa» på var utrolig fin, minnet med litt om øya i «Madagaskar» -filmene, med en supernydelig sandstrand ytterst og tett jungel innafor. Vi tok masse bilder og videoer i vannet og på stranda, for det var helt fantastisk nydelig der. Det eneste man kunne klage på var været, for det var overskyet/regn men det gjorde ingenting for det var varmt og alle lå i vannet uansett.

Her er stranda vi campet på 🙂
En annen strand på samme øy.
Inne på stranda fant vi denne karen! Se på fargene!!

Så plutselig var det noen som begynte å rope og gispe og peke ut mot havet. De hadde sett hvaler! Så alle løp bort til båtene så fort de kunne og så kjørte vi utover for å se dem på nærere hold. Jeg fikk ikke tatt med meg kameraet mitt ut i båten, for det lå langt oppe på stranda, så jeg fikk ikke tatt noen bilder av hvalene, dessverre. Vi så en unge og en mor, ungen var ofte oppe for å puste, så den så vi mye av. Den var kanskje mellom 1 og to m lang, tror jeg, men vi så ikke så mye av den, mest ryggen, så det er vanskelig å si. Den beveges seg rundt, så båten fulgte hele tiden etter den, og kjørte hele tiden nærmere og nærmere. Det var mye venting mens hvalen var under vannet, men så var det alltid noen som ropte «der» og pekte mot der hvor hvalen var og det var utrolig kult å se på! Vi var sikkert ute på vannet i en time før moren kom opp, men da hun kom opp gispet alle, for hun var skikkelig svær, sikkert 6-8 m lang. Og båtsjåføren kjørte enda nærmere moren, så på det nærmeste var vi kanskje 6 m unna den gedigne hvalen! Det var superkult og litt skummelt på samme tid, for hun var så stor, men det var et utrolig syn!

Etterpå var det lunsj, for vi hadde tatt med oss mat hjemmefra og så tok noen av oss båten til andre siden av øya, hvor vi snorkla ved et korallrev og så på masse kule fisker! Jeg så bl.a. en liten sort en med selvlysende blå prikker og en stor og fargerik en, det var kult!

Ved 3-tiden tok vi båtene og kjørte inn til fastlandet igjen og så var det å stue alle de våte menneskene inn i bussene igjen, for alle håndkledene og tøyet vårt var vått fordi det hadde regna nesten hele dagen. Selv om å dra hjem ved 3-tiden høres veldig tidlig ut hadde vi ankommet veldig tidlig også, så det føltes som om det var sent på ettermiddagen da vi dro. Da jeg kom hjem var jeg så utrolig sliten at jeg la meg i 8-tiden.

Noe annet sykt kult som har skjedd er at v-familien min har kjøpt en liten hundevalp! Jeg kom hjem fra skolen en dag og da lå det en bitteliten hundevalp på en pute midt i stua. Det er en chihuahua-hund og jeg tror bare den er et par uker gammel, den er bare litt større enn hånda mi! Den lille stakkaren kan aldri være alene, den kan nesten ikke gå ordentlig engang. Han heter Tommy, og har allerede tisset i sengen min…

20151029_101921

20151029_102046

20151029_102124

Ellers var jeg forrige lørdag på utflukt med skolen, min klasse var på uflukt den dagen jeg dro på hval-kikking, så jeg dro med en annen klasse i stedet, sammen med Jasmin og Martina. Det var veldig gøy, vi besøkte et universitet og et museum og Los Cangilones i Gualaca, som jeg har besøkt før, og læreren som var med fortalte at det var lava som hadde formet elven slik den er. Han fortalte også at ryktene sier at ingen noen gang har nådd bunnen fordi det er så dypt! Så dro vi videre for å se på noen hieroglyfer og til et sted hvor det var varme kilder, vannet var rundt 40 grader tror jeg. Mange av de andre elevene bada i vannet, men jeg stod bare med føttene nedi. Så var turen over, men på hjemveien stoppet vi på KFC og spiste.

Dette ble et veldig langt innlegg, jeg lover å prøve å oppdatere litt oftere i fremtiden, så ikke hvert innlegg blir en hel bok! Det er fordi det har skjedd så mye og som jeg har sagt før så har hverdagen virkelig startet nå, så jeg har ikke så mye fritid nå som jeg hadde før til å skrive. Jeg skal til Panama City til helgen, så det blir sikkert et innlegg derifra snart også 🙂

¡Hasta luego!

-Trude

En kommentar om “Ferias og whale-waching

1. Koser meg med bloggene dine Trude, få høre og se litt av hvordan du har det. Nyt varmen og de eksotiske omgivelsene, her hjemme er det 7 grader og surt, og vi har hatt første natta med rim på bakken.